maartjeindonesie.reismee.nl

De Europese Bubbel

Tijdens mijn verblijf in Indonesië woon ik in Homestay Heru. Het is een enorm groot huis waar ongeveer plek is voor 15 gasten. Van te voren had ik verwacht dat er veel gasten zouden zijn voor een lange periode. Er zijn echter heel veel gasten hier voor een korte periode (een paar dagen tot een week). Dit brengt me in de gelegenheid om iedere avond (en soms ochtend) te praten met verschillende mensen, uit verschillende landen. Ik vind het echt super leuk om zoveel mensen te leren kennen, en allerlei interessante gesprekken met ze te voeren. Gezien het feit dat Indonesië erg dicht bij Australië ligt zijn er hier relatief heeeel veel Australiers. En daarnaast zijn er ook aardig wat Amerikanen. Op het moment zit er een groep van 8 Australiers in mijn homestay. Ze zijn op een of andere field trip uit de countryside van Australië en doen ook taallessen bij Wisma. Ik was al een tijdje bevriend met een groep die er al op zaten te haten dat deze groep zou komen... hoe of waarom deze ''haat'' bestaat tussen country-side / grote steden rondom sydney/melbourne i don't know. Maar de groep die nu bij ons verblijft zijn wel apart. Ze durven bijvoorbeeld nooit zelf over straat te lopen, en soms voelt het een klein beetje alsof ze wereldvreemd zijn. Een meisje vroeg aan me tijdens het eten of we Engels spreken in Nederland als voertaal. Daardoor begon een ander meisje haar heel hard uit te lachen en te zeggen dat ze een ''stupid cow'' was omdat er in Nederland Duits gepraat wordt. Uiteindelijk voelde ze zich allebei niet heel snugger toen ik ze vertelde dat wij daadwerkelijk ook echt een eigen taal hebben. Wonend in Nederland omgeven door de mensen die zijn zoals jij en dezelfde positie hebben heb je niet door wat voor een beeld er bestaat van Europa van buitenaf. Ik heb zo vaak gehoord dat wij ''die houten schoenen dragen'' of ''gebruik maken van windmolens'' iemand zij zelfs ''ik hou van die jurkjes die jullie allemaal dragen''. Er bestaan zo ontzettend veel stereotyperingen over Europeanen en het wordt heel erg onder een kam geschoren. We worden wel gezien als ''het Westen'' maar toch traditioneel? En er wordt altijd gek opgekeken als het over Westerse dingen gaat en ik zeg: ''tuurlijk ja dat kennen wij ook''. Mensen in Australië en Amerika zien hun eigen landen blijkbaar toch meer als '''het Westen'' dan Europa.... zo heb ik het zelf echt nooit bekeken. Waar zou dat toch aan liggen? Doordat het voor hun zo onbekend is? Door dat we allerlei verschillende talen kennen ipv alleen Engels? Iedereen is trouwens wel I-do-laat van Europa. Iedereen wil er zoooo graag een keer naar toe, eigenlijk is het wel de ''droom plek'' om een keer te mogen bezoeken. Terwijl ik luister naar het gebazel soms om mee heen (vooral Amerikanen zijn toch niet helemaal mijn ding; ik weet het ik zou geen stereotyperingen mogen maken maar ik doe het lekker toch omdat het toch echt de Amerikanen zijn die ALTIJD aan het woord moeten zijn en overal een grote mond over hebben) denk ik: wauw wat ben ik trots op ons land, we hebben zoveel dingen zo goed geregeld, alles is klein maar fijn. We hebben een luxe positie met mooie landen, steden , landschappen, culturen, we zorgen goed voor elkaar en denken aan elkaar (in vergelijking tot Amerika ha-ha).
Maar doordat je altijd omringd bent door Nederlanders of Europeanen denk je er niet over na wat een enorm stereotyperend beeld er bestaat over ons: ''die plek waar het wel goed geregeld is maar alles toch echt zo ontzettend anders is'' dat is mijn thuis, het thuis waar ik trots op ben!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!