maartjeindonesie.reismee.nl

De betekenis van ''cultuur verschil''

De trent van de laatste jaren is om te denken dat globalisering de wereld overneemt. Alle winkels die we kennen van thuis kunnen we vinden elders ter wereld.. of we het hebben over kleding merken zoals H & M en Pull & Bear, hoe eenkennig wij mensen zijn gaan we altijd opzoek naar dit soort ketens die we ''kennen'' en ''vertrouwen''. Maar ook eettentjes zoals Starbucks etc. En tuurlijk je ziet hier in Indonesie een Starbucks, een H & M een KFC etc. Maar betekent dit dat de wereld steeds meer ''hetzelfde'' wordt en dat cultuur verschillen steeds kleiner worden? Ik denk van niet. Hoe langer ik hier in Indonesië zit en hoe meer ik te weten kom, hoe meer verschillen ik zie. Begrijp me niet verkeerd ik vind deze verschillen leuk en interessant; het laat zien dat wij mensheid kudde dieren zijn, kudden dieren die zich aanpassen aan hun omgeving. Elke omgeving is anders en hierdoor ontstaan verschillen; grote verschillen, kleine verschillen. Verschillen die er misschien niet toe doen of niet zo groot lijken maar als je alles optelt is alles anders. Het is de manier waarop wij kiezen om te leven. Of is het niet een echte keuze?? Bepaalt de plek waar je geboren wordt, en de ouders die jouw opvoeden wat voor gebruiken en acties voor jou ''natuurlijk'' en ''gewoon'' zijn?? Daarnaast zijn wij mensen snel genegen om te oordelen over de buitenkant. We weten niet hoe het is om deze andere gebruiken te hebben, we weten niet hoe het is om te leven op deze manier, maar om onszelf beter te laten voelen over onszelf verheven we de dingen die wij doen. Dit maakt de dingen die andere doen snel ''raar'' of misschien zelfs ''onaantrekkelijk'' maar iets wat voor ons ongewoon is, is voor andere mensen heel gewoon. Je kan proberen niet te oordelen, proberen open er in te staan om te begrijpen hoe het is om op deze manier te leven. Maar je kunt het je alleen voorstellen, je kunt je vanuit JOUW perspectief voorstellen hoe het zou zijn om op deze manier te leven. Maar je neemt altijd dat perspectief; jouw gewoontes, jouw idee van ''normaal'' en ''abnormaal'' mee in je denken. Dit pas je toe op werkelijk alles. Je vindt iets geaccepteerd, omdat het wordt geaccepteerd door jouw omgeving. Maar dat geld hetzelfde voor mensen in een ander gebied.
Overal kom ik verschillen tegen; of het nou gaat om een verbod op loterijen, het eten van nasi minimaal 3 keer per dag (zonder rijst is het geen maaltijd), het dragen van een hoofddoek, het hangen voor je voordeur, het hebben van zeeën van tijd, het geloof in rituelen zoals een stoombad voor daar beneden, of een vis door je boobs laten glijden voor het verloop van een soepele zwangerschap. Het eerste wat mijn perspectief (zoals ik ben opgevoed) denkt als ik dit soort dingen hoor is: oh deze mensen zijn bijgelovig of oh deze vrouwen worden onderdrukt of oh deze mensen worden geïndoctrineerd door de overheid en het geloof. Maar WAAROM denken wij op deze manier? Omdat wij denken dat onze manier van kijken naar de wereld de waarheid is. Het is onze waarheid, de waarheid die wij met elkaar hebben ''afgesproken'' zonder het ooit uit te spreken. De regels die nooit besproken worden, maar waarvan iedereen weet dat ze er zijn. De samenleving is een sociaal construct, een sociaal construct dat op allerlei manieren onderdrukkend werkt. Niet alleen hier maar OVERAL ter wereld. Kijk naar de middelbare school. Hier wordt alles gedaan om je ''mainstream'' te maken. Draag vooral die Allstars want dan hoor je erbij, het wordt niet afgesproken maar iedereen ziet van elkaar dat dit soort schoenen worden gedragen; dus wil jij ze ook; je wilt sociaal geaccepteerd worden. Als je anders bent wordt dit niet als positief gezien maar als ''raar''. Later worden mensen juist geprezen voor hun eigen mening en afwijkende keuzes omdat mensen het knap vinden dat sommige mensen zo sterk in hun schoenen staan dat ze niet bang zijn om hun eigen keuzes te maken en zich niets aan te trekken van de reacties van andere mensen.
Wat ik wil zeggen is dat ik hier elke dag zoveel verschillen zie, manieren van leven, opvattingen die anders zijn dan die van ons maar voor hier heel normaal. Het zijn ongeschreven regels, gewoontes die worden gedeeld die voor mij onbekend zijn. En ik kijk ernaar zoals mijn sociale omgeving me heeft gevormd: je maakt altijd de vergelijking met thuis, en ''jouw'' sociaal geaccepteerde waarheid.
Maar waarom zou je appels met peren willen vergelijken? Waarom zou je niet iedere sociale omgeving, ieder gebruik kunnen zien in zijn eigen perspectief, waarom zou je altijd jezelf als het boegbeeld willen zien?
De realiteit leert dat wij altijd zullen blijven vergelijken, omdat we niet anders kunnen. Jouw gewoontes en gebruiken vormen jouw tot wie je bent en hoe je naar de wereld kijkt, en hoe graag je ook transparant wilt zijn, iedereen wordt beïnvloed door zijn sociale omgeving en achtergrond.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!