maartjeindonesie.reismee.nl

stel je open voor een andere cultuur

Het weekend is alweer voorbij gevlogen, en de week gaat ook alweer snel. Het is vandaag woensdag avond. Ik begin echt een beetje mijn eigen patroon te vinden hier, en ondanks dat ik het soms best moeilijk vindt om nooit meer Nederlands te kunnen praten, geniet ik nog steeds ontzettend hier. Het zijn die kleine momentjes dat ik echt kan genieten; als ik met een muziekje door een klein schattig straatje loop en de glimp opvang van een stokoud vrouwtje dat stralend naar me staat te lachen, als ik in de pauze de kantine van mijn taalschool in loop en er staan al 10 mensen op me te wachten om samen te gaan lunchen, de openheid, betrokkenheid en liefheid van alle mensen om me heen hebben ervoor gezorgd dat ik Jogja al echt als mijn woonplekje zie. Ik voel me dankbaar en rijk; er zijn zo veel lieve mensen op de wereld en ik ben ook wel een beetje trots op mezelf. Ergens was ik bang dat ik niet overal zomaar in zou kunnen passen, maar dat gaat gelukkig heel erg goed ;) Wat heb ik de afgelopen dagen zoal gedaan?? Naast mijn dagelijkse patroon van: 8 uur opstaan, ontbijten een uurtje studeren in Escobar en dan richting de taalschool tot 15 ben ik maandag avond naar de bioscoop geweest met een van mijn leraren van Wisma. Het was gelukkig een Engelse film, wel met Indonesische ondertittel maar ik kon het dus goed volgen. Ik had het zelfs voor elkaar gekregen om nu permanent de sleutel te hebben van de 2 voordeuren van mijn homestay.. de film duurde tot wat later dus hadden ze een sleutel voor me bij laten maken. Ik vroeg om de sleutel, om naar de bios te gaan.. uiteindelijk stond ik een uur later pas buiten. Een typisch Indonesische manier om alles ''rustig'' aan te doen, toen ik na een uur de sleutel overhandigd kreeg bleek dat ze geen sleutels konden vinden ''en er eventjes 2 voor mij hadden laten bijmaken''. Gelukkig nog op tijd voor de film.... de gestreste Europeaan van binnen dacht: hoelang gaat dit nog duren?!?! Waarom duurt dit zo lang!?!? Maar ik probeer me aan te passen en alles maar een beetje te nemen in het moment. Het was in ieder geval een geslaagde avond en daarna weer hop achter op de scooter terug naar huis. Pff wat heb ik nog meer gedaan? Gister heb ik een yoga les gedaan. Dat was ook een avontuur want de les was in het Indonesisch. Ik moest de hele tijd door mijn spleetjes kijken wat we moesten doen. De vrouw siste me weer toe: close your eyes miss. Tientallen minuten later dacht ik haar te gehoorzamen maar bleek dat ik al 3 minuten met mij ogen dicht in kleermakerszit zat terwijl de rest allerlei oefeningen aan het doen was: oeps!! Wat nog meer? Vandaag wat rond gelopen door de stad met een leuk Australisch meisje dat ik had ontmoet bij de yoga les. Daarna samen naar een spa geweest. Je wordt een uur lang verwend met hoofd, nek, schouder, arm, been massages en haarmaskers (EINDELIJK die rooklucht uit mijn hoor Hell yeah) en je gaat weg en betaald 2 euro....... ik denk dat je in Nederland 100 euro verder zou zijn. Deze salon zat vlakbij mijn huis dus ik kom hier zeker nog eens terug.....;)
Ik begin Indonesia en de verschillende kanten die dit land kent steeds beter te leren kennen. Er zijn enorme verschillen in opvattingen, ik zie veel botsingen tussen Westerse invloeden en ideeën en ideeën over religie en een zicht op een andere manier van leven. Ook de mensen die kiezen voor een meer religieus leven zijn super modern en zijn heus echt niet op hun hoofd getikt. Het is hun manier van leven, een keuze die voor mij ver van mijn bed staat maar het fascineert me hoe je iedere keuze die je maakt in het leven afweegt op jouw religie en hoeveel invloed het heeft op iedere keuze die je maakt. Hoe verder je kijkt en rijkt hoe meer je leert te begrijpen. En ook reflectief kan zijn over de samenleving waar wij in wonen en opgroeien. Begrijp me niet verkeerd ik hou van Nederland; het land wat altijd mijn thuis zal zijn met mijn taal, mijn voedsel en mensen die zijn opgegroeid net als ik. Je voelt je meer begrepen. Maar heus niet alles aan het westen is beter (ook al denken wij dat nogal eens). Zoals iedereen weet zijn er enorm veel vooroordelen over hoofddoeken, de positie van vrouwen etc. en ik zeg heus niet dat vrouwen hier zo'n fantastische positie hebben maar ik zie hier een stuk gezondere relaties om me heen tussen vrouwen en mannen dan in Nederland. In de studenten wereld is het een soort van ''normaal'' geworden om eigenlijk vrij respectloos met vrouwen om te gaan, alles te zien als een spelletje om seks, en vooral niet eens te denken aan de gevoelens en ideeën van een vrouw. Ik heb het idee dat er simpelweg ook echt geen interesse voor is, als het niet gaat om dit soort spelletjes en drank natuurlijk. Als ik op mijn studentenvereniging om me heen kijk en daar nu aan terug denk schaam ik me een beetje voor dit ''cultuurtje'' waarin ik me bevind waarin de seksualiteit van zoveel vrouwen wordt uitgebuit. Hier zie ik veel gezondere relaties waar mensen een veel langere tijd wachten voordat ze met elkaar naar bed gaan, maatjes zijn en een manier vinden om elkaar te respecteren in het leven. Ik wil niet zeggen dat het een goed is en het ander slecht. Maar ik wil hiermee laten zien dat niet alles in het westen goed is en hier slecht wat betreft bijvoorbeeld de positie van vrouwen. Het zou fijn zijn als wij Europeanen iets vaker die roze bril en oogkleppen af konden zetten, want van zelf vergeving is niemand ooit wijzer geworden ;)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!